Łożyska w silnikach elektrycznych

łozyskaŁożyska to jedna z najważniejszych części z jakich zbudowany jest silnik elektryczny. Od jakości łożysk zastosowanych w silniku zależeć będzie jego późniejszą praca w maszynie. Łożyska to jedyny element ruchomy, który może ulec uszkodzeniu pociągając za sobą uszkodzenie innych części silnika. Niskiej jakości łożyska zastosowane w silniku mogą prowadzić do szybkiego zużycia co w konsekwencji doprowadzi najpierw do silnego chałasu generowanego przez silnik elektryczny, przegrzewania się wału oraz pokryw silnika w których osadzone są łożyska.

Łożyska do silników elektrycznych dostępne w EBMiA.pl, Kliknij i sprawdź cenę!

łożyska

 

Jakie łożysko do silnika elektrycznego?

Przegrzewanie się łożysk może być na tyle intensywne że w w dłuższym okresie pracy prowadzi do zapieczenia się łożysk i unieruchomienia wirnika. Dodatkowe opory, które wprowadzają łożyska w pracującym silniku powodują zwiększony pobór prądu przez uzwojenia silnika co powoduje oprócz większego zużycia energii elektrycznej dodatkowe nagrzewanie uzwojeń i przez to całego silnika elektrycznego. Nieosiowe osadzenie łożysk lub nadmierne ich zużycie może prowadzić do obcierania wirnika o stojan co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia temperatury w miejscu tarcia do takiego stopnia że zostaje stopione miedziane uzwojenie w stojanie lub wirniku. Przy zakupie silnika szczególnie trzeba się przyjrzeć producentowi łożyska zastosowanego w silniku. Na pierścieniu uszczelniającym zawsze jest logo lub literowy symbol producenta łożyska. Zastosowanie w maszynie silnika z kiepskiej jakości łożyskami prowadzi do nieuchronnej awarii i niespodziewanego przestoju. Łożyska w silniku należy wymienić jak najszybciej po wykryciu problemu. Wykryć problem można „na ucho” słysząc zmianę w pracy silnika, wszystkie dodatkowe szumy, trzaski, metaliczne odgłosy wydobywające się podczas pracy silnika elektrycznego świadczą o uszkodzeniu łożyska w silniku. Gdy już łożyska zaczną hałasować to tak naprawdę jest już ich koniec i powinno się bezwzględnie je wymienić. Profilaktyką jest kontrolowanie temperatury silnika za pomocą pirometru skierowanego w stronę obsady łożyska lub jeszcze lepiej kamery termowizyjnej, która pokazuje dokładny rozkład temperatur na badanym silniku. Każda odchyłka od normalnej temperatury silnika najprawdopodobniej świadczy o rozpoczynającym się uszkodzeniu łożyska. Przy omawianiu łożysk w silnikach elektrycznych należy jeszcze zwrócić uwagę na sposób przeniesienia napędu. Zastosowanie mocno napinanych pasów klinowych, szczególnie w przekładniach wielo pasowych mocno wpływa na miejscowe, postępujące zużycie łożyska. Napięte paski klinowe dociskają kulki łożyska do jednego miejsca na nieruchomej bieżni zewnętrznej i powodują powstawanie mikro wgnieceń, które z czasem powiększają się.

Ciekawe łożyska można znaleźć np. tutaj.

Poniżej kilka fotografii pokazujących uszkodzone łożyska w silniku elektrycznym

lozysko

Uszkodzone łożysko z powodu niedostatecznego smarowania. źródło reliabilityweb.com

lozysko4

Wyjęte z silnika łożysko zanieczyszczone i nienasmarowane. źródło fisherynation.com

lozysko5

Łożysko w silniku od pralki. Hałas generowany przez pralkę był nie dozniesienia. źródło mattgadient.com

lozysko3

Silnik z uszkodzonym łożyskiem. Widok w kamerze do zdjęć podczerwonych. Biały kolor oznacza najgorętsze miejsce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

łożyska

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.