Motoreduktor – budowa i rodzaje motoreduktorów
Motoreduktor to przekładnia lub zespół przekładni na stałe połączonych z silnikiem. Przekładnie znajdują się w jednej obudowie (czasami kilku obudowach) i zastępują duże gabarytowo przekładnie konwencjonalne takie jak na przykład przekładnia pasowa. Dzięki zwartej budowie zajmuje niewiele miejsca a jego przełożenia dzięki wielostopniowym przekładniom mogą sięgać nawet kilkadziesiąt tysięcy. Motoreduktor może być wyposażony w elementy dodatkowe takie jak sprzęgła jednokierunkowe (wolnobiegi), hamulce, itp.
Najważniejszą zaletą są małe wymiary motoreduktora. Projektant projektujący aplikacje nie musi skupiać się na projektowaniu przekładni, wystarczy że dobierze motoreduktor o odpowiednich parametrach z katalogu. Musi on znać tylko cztery główne parametry aby dobrać odpowiedni motoreduktor: obroty wału wyjściowego, moment wyjściowy (lub moc i sprawność), współczynnik przeciążenia, pozycje pracy. Wadą motoreduktorów jest ich wielkość w przypadku gdy przenoszona ma być duża moc i jednocześnie ma być duże przełożenie. W takim przypadku lepiej zastosować tradycyjną przekładnie pasową.
Rodzaje motoreduktorów
- motoreduktory walcowe (z przekładnią walcową)
- motoreduktory płaskie (z przekładnią walcową, ale wewnętrzne ukształtowanie przekładni umożliwia zmieszczenie kilku dodatkowych stopni przełożenia)
- motoreduktory stożkowe (z przekładnią stożkową)
- motoreduktory ślimakowe (z przekładnią ślimakową)
- motoreduktory planetarne (z przekładnią planetarną)
Przykłady motoreduktorów
Dodaj komentarz