Chłodzenie i wentylacja silników elektrycznych (IC)
Wszystkie silniki elektryczne generują ciepło w wyniku strat elektrycznych i mechanicznych wytwarzanych wewnątrz silnika. Straty są największe podczas rozruchu lub hamowania dynamicznego. Straty również rosną wraz ze zwiększającym się obciążeniem silnika. Chłodzenie silnika jest niezbędne aby mógł on poprawnie pracować. Różne metody chłodzenia maszyn wirujących klasyfikowane są w normach IEC 34.6 i AS 1359,21.
Do chłodzenia asynchronicznego silnika elektrycznego wykorzystuje się wentylator zamontowany na wale silnika, który tłoczy powietrze na zewnątrz silnika oraz w niektórych wykonaniach również wewnątrz silnika. W celu umożliwienia działania silnika w obu kierunkach wentylatory są zwykle dwukierunkowe wykonane z mocnego tworzywa, aluminium lub stali. Obudowa silnika zazwyczaj wyposażona jest w użebrowanie ułożone wzdłuż toru ruchu powietrza co znacząco poprawia chłodzenie silnika.
Najczęściej występującym rodzajem silnika elektrycznego jest silnik całkowicie zamknięty z zewnętrznym wentylatorem chłodzącym zamontowanym na wale silnika. Obudowa jest użebrowana w celu zwiększenia powierzchni odprowadzającej ciepło.Silniki elektryczne są tak zaprojektowane aby utrzymać przepływ powietrza w pobliżu powierzchni obudowy silnika na całej jego długości co poprawia chłodzenie oraz działa samooczyszczająco na żebra. Między żebrami a obudową wentylatora jest pozostawiona szczelina kierunkująca strumień powietrza.
W mniejszych silnikach często stosuje się wentylator wewnętrzny, który jest wykonany na wirniku w postaci łopatek. Wentylatorek taki służy do mieszania powietrza wewnątrz silnika aby ciepło rozchodziło się równomiernie i nie następowało promieniowanie cieplne z końcówek ramek wirnika.
Szczególne środki ostrożności należy podjąć, gdy standardowe silniki indukcyjne stosowane są do napędu o zmiennej prędkości, zasilane przez falowniki. Przy pracy silnika poniżej częstotliwości znamionowej 50Hz wydajność wentylatora umieszczonego na wale silnika może być nie wystarczająca. Gdy silnik używany jest z obrotami niższymi niż uzyskuje on przy częstotliwości znamionowej należy użyć chłodzenia obcego. Jest to osobny wentylator montowany na zewnątrz silnika, który utrzymuje odpowiedni przepływ powietrza przy niskich obrotach silnika. Z drugiej strony, w przypadku kiedy silnik będzie długotrwale używany przy dużych prędkościach powyżej 50 Hz wentylator działa dobrze ale może nadmiernie hałasować. Znowu, może być wskazane żeby dopasować oddzielnie zasilany wentylator.
Dodaj komentarz