Zaciski silnika i połączenia

 

W trójfazowym silniku elektrycznym uzwojenia najczęściej wyprowadzone są do sześciu zacisków w puszcze połączeniowej na górze silnika. Zaciski połączone są za pomocą trzech blaszek łączących uzwojenia w gwiazdę lub w trójkąt.

Pełna lista silników elektrycznych dostępna w sklepie EBMiA.pl Kliknij i Sprawdź!

silniki elektryczne

Często przy dużych silnikach stosuje się przełączanie gwiazda-trójkąt w celu zmniejszenia prądu rozruchowego . Prąd rozruchowy przy połączeniu w gwiazdę jest 3 krotnie niższy niż przy połączeniu w trójkąt. Niestety moment obrotowy jest również 3 krotnie niższy. Przełączanie takie stosuje się do silników, które nie są obciążone na starcie, na przykład do wentylatorów, przenośników taśmowych. Po rozpędzeniu silnika do prędkości odpowiedniej prędkości obrotowej przełącza się go na układ trójkąta. Zaletą przełączania silnika elektrycznego gwiazda-trójkąt jest zmniejszenie działania prądów rozruchowych, które powodują mocne nagrzewanie się uzwojeń silnika, które to może prowadzić do jego uszkodzenia.

Zastosowanie falownika eliminuje konieczność przełączania układu gwiazda-trójkąt ponieważ ustawienie odpowiedniej rampy startowej umożliwia łagodne rozpędzenie do wymaganej prędkości obrotowej w ustawionym na falowniku czasie.

Połączenie w gwiazdę wykonuje się w silniku, który zasilany będzie z falownika napięciem 3x230v. Połączenie w trójkąt wykonujemy kiedy silnik będzie zasilany napięciem 3x400v. Rysunek poniżej przedstawia układ blaszek w puszcze przyłączeniowej silnika elektrycznego i odpowiadający temu połączeniu układ uzwojeń stojana.

 gwiazda trojkat

Pełna lista silników elektrycznych dostępna w sklepie EBMiA.pl Kliknij i Sprawdź!

silniki elektryczne

2 Responses to Zaciski silnika i połączenia

  1. Wojciech Klimek pisze:

    Hej mistrzowie. Zasilanie w gwiazdę to się stosuje z falownika 3-fazowego!! Kto to tam pisał?? Jeśli chcecie z falownika 1-fazowego to musi być połączenie w trójkąt ale też pod warunkiem czy uzwojenie stojana na to pozwala, czyli 230/400V. Ale to dotyczy głównie silników małych mocy do 2,2kW. Jeśli chcecie większy silnik zasilić z kolei w trójkąt bezpośrednio bądź przez falownik 3-fazowy to też musi być odpowiednie uzwojenie, czyli 400/690 (T-G). I to i tak nie wszystko. Piszcie porządnie albo wcale bo mi ludzie przynoszą Wasz artykuł i się kłócą do momentu, aż uruchomię i udowodnię. Pozdro

  2. Wiesiek pisze:

    Witam
    oj chyba odwrotnie

Skomentuj Wojciech Klimek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.