Zaciski silnika i połączenia

 

W trójfazowym silniku elektrycznym uzwojenia najczęściej wyprowadzone są do sześciu zacisków w puszcze połączeniowej na górze silnika. Zaciski połączone są za pomocą trzech blaszek łączących uzwojenia w gwiazdę lub w trójkąt.

Pełna lista silników elektrycznych dostępna w sklepie EBMiA.pl Kliknij i Sprawdź!

silniki elektryczne

Często przy dużych silnikach stosuje się przełączanie gwiazda-trójkąt w celu zmniejszenia prądu rozruchowego . Prąd rozruchowy przy połączeniu w gwiazdę jest 3 krotnie niższy niż przy połączeniu w trójkąt. Niestety moment obrotowy jest również 3 krotnie niższy. Przełączanie takie stosuje się do silników, które nie są obciążone na starcie, na przykład do wentylatorów, przenośników taśmowych. Po rozpędzeniu silnika do prędkości odpowiedniej prędkości obrotowej przełącza się go na układ trójkąta. Zaletą przełączania silnika elektrycznego gwiazda-trójkąt jest zmniejszenie działania prądów rozruchowych, które powodują mocne nagrzewanie się uzwojeń silnika, które to może prowadzić do jego uszkodzenia.

Zastosowanie falownika eliminuje konieczność przełączania układu gwiazda-trójkąt ponieważ ustawienie odpowiedniej rampy startowej umożliwia łagodne rozpędzenie do wymaganej prędkości obrotowej w ustawionym na falowniku czasie.

Połączenie w gwiazdę wykonuje się w silniku, który zasilany będzie z falownika napięciem 3x230v. Połączenie w trójkąt wykonujemy kiedy silnik będzie zasilany napięciem 3x400v. Rysunek poniżej przedstawia układ blaszek w puszcze przyłączeniowej silnika elektrycznego i odpowiadający temu połączeniu układ uzwojeń stojana.

 gwiazda trojkat

Pełna lista silników elektrycznych dostępna w sklepie EBMiA.pl Kliknij i Sprawdź!

silniki elektryczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *